کد مطلب:36427
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
چه كنيم كه با معرفت كامل خداوند، او را حاضر و ناظر بر اعمال خود ببينيم؟
معرفت خداوند مراتبي دارد و از آنجا كه خداوند وجودي نامحدود است و همه صفات كمالي را بطور نامحدود داراست، عرفان آن ذات بي همتا به طور كامل براي هيچ كس ميسّر نيست.
آنچه كه براي ما در اين ارتباط، ميسّر است داراي مراتبي است:
قدم اوّل براي معرفت نسبت به خداوند و احساس حضور او در جهان و در زندگي اين است كه پي به وجود خداوند متعال ببريم و به اصطلاح وجود خداوند براي ما ثابت شود.
شناخت و معرفت به تنهايي در ما عشقي و حركتي ايجاد نمي كند. از اين رو در قدم بعد شناخت صفات عشق آفرين نيز لازم است مانند اينكه ما همه زيبايي را مي ستاييم، دوست داريم و زيبائي هاي شگفت جهان، تنها جلوه اي از زيبايي اوست... و ما ذات بخشنده و با سخاوت را مي ستاييم و او بخشنده اي است كه بي چشم داشت مي بخشد و بعد در آخرت براي آنچه كه به ما بخشيده پاداش نيز مي دهد و ديگر صفات عشق آفرين مانند: عفو، ستار بودن، رحيم بودن و...، شناخت خشك و مجرّد ما را به علاقه و عشق تبديل مي كند. اين امر اگر همراه با مقايسه خدا با ديگر معبودها و خدايان دروغيني كه وجود دارند و گاه اعمال و رفتار ما براي رضاي آنهاست صورت بگيرد كارسازتر و مؤثّرتر است.
بر اساس آيات قرآن و روايات معصومين((عليهم السلام)) معبودهايي كه گاه ناآگاهانه و گاه آگاهانه در زندگي انسان و جامعه انساني به دروغ بر سريرخدايي نشسته اند و جهت اعمال و حركت انسان هستند، عبارتند از:
«نفس» و خواسته هاي آن.
«دنيا» و جلوه هاي آن.
«مردم» و قضاوت آنان.
«شيطان» و وسوسه هاي وي.
حال اگر با توجّه به ويژگي هاي اين خدايان دروغين پي به نقص ها و كاستي هاي
ـ102ـ
آن ها در برابر خداي متعال ببريم و ببينيم اين ها به انسان چه مي دهند و از انسان چه مي گيرند، عظمت رحمت خداوند در زندگي ما به نحو ملموس تر و مؤثّرتري حضور مي يابد. شايد از اين رهگذر، ناظر بودن او به اعمال آدمي نيز به عنوان يك درك واضح مستمر در طول زندگي تبديل مي شود. و اخلاص در مقام عمل محقق مي گردد و انسان به مقام عبد بودن و بندگي خويش بيش از پيش پي مي برد.
آنچه ذكر شد در واقع فهرستي براي مطالعه و مراجعه به كتاب هايي است كه در اين زمينه نوشته شده است. انشاءالله بعد از مطالعه و آگاهي از اين مطالب در به كار بستن و اجراي آن ها در زندگي خود(در حالات ذهني، اعمال و رفتار) و مراقبت و محاسبه پيوسته و مستمر قدمهايي در راه تعالي و عرفان هر چه بيشتر حق برداريم.
( بخش پرسش و پاسخ)
ـ103ـ
آفـريدگـار
خداشـناسي انگيزه هاي انكار خدا
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.